25 september van Sisikon aan de Weg der Schweiz naar Einsiedeln en richting Gotthard tunnel

26 september 2020 - Soest, Nederland

De Abdij Maria Einsiedeln is een benedictijnerabdij in Einsiedeln in het Zwitserse kanton Schwyz. De abdij werd in het jaar 845 gesticht door een Benedictijnse monnik genaamd Meinrad.
In 947 kreeg het klooster van keizer Otto I de immuniteit en de vrije abtskeuze waardoor het een rijksabdij werd. In 1283 kwam de voogdij aan het huis Habsburg, die deze echter verloor aan Schwyz . In 1350 verwierf Schwyz ook al de omstreden bezittingen, waarmee Einsiedeln geheel onder de heerschappij van dit kanton was gekomen.

Als territoriale abdij vormt het een bisdom dat direct onder het Vaticaan ressorteert. Daarbij vervult de abt de rol van bisschop.

Veel regen en nat aan het meer maar wel mooie camping in Sisikon en leider de bakker was dicht dus geen brotchen maar we hebben gelukkig nog in de vriezer van bakker Beerse!

Langs de mooie Weg naar Einsiedeln en het benedictijnenklooster en daar de camper geparkeerd vlakbij de mooiste conditorei van het plaatsje. Heerlijk koffie met gebak genomen en om de beurt naar binnen om alles in je op te nemen wat je ziet aan prachtige inrichting van deze Abdij met zijn mooie geschiedenis. Het is ook een bekende bedevaartplaats en ligt ook op de St. Jacobsweg waar we ook een stuk van hebben gereden en gelopen en soms gefietst. Prachtig allemaal en in pelgrims boekje een stempel gehaald en naar camper waar Jelle wacht.
Toen naar autobaan St Gotthard tunnel maar dat was een crime, allemaal file vanwege dat het zo slecht weer was en later bleek dat alle passen dicht waren dus al het verkeer ging die kant op naar tunnel, dus veel regen en veel verkeer en stilstaan. Precies voor de tunnel gingen we eraf omdat het al later was en wij een camping moesten zoeken voor de rit door de tunnel, dus in het plaatsje Groschenen  voor tunnel zochten we camping maar niets te vinden door slechte weer. We zagen een een prima parkeer terrein bij de COOP en die plek was voor ons! We stonden prima en er kwamen nog meer campers bij! Nog wat gegeten en de wekker gezet en Sunny nog in het noodweer uitgelaten, het commando Poepie doen is magisch dus in de regen ruggetje bol en buikje niet meer vol, snel weer naar binnen want het was zo koud en het sneeuwde zelfs!

Slapen en vroeg op voor alles en dan tunnel door 17 km.

truste