Mijn lieve zus en zwager met al onze dierbare herinneringen

18 september 2020 - Soest, Nederland

Gute Leute, Feriengäste, liebe Mareikgen und lieber Jelle,
Het is een genot om méé te leven met jullie Zwitserlandreis want alles is bij ons bekend und noch immer geliebt!
Vanavond tijdens het avondeten hebben Jan en ik nog weer herinneringen opgehaald.
Wat een zegen dat Jelle en Jan onze Pap en Man gekend hebben want die kun je niet goed duiden zonder hen te hebben gekend. Zo uniek zijn zij!!
En hetgeen we in Zwitserland beleefd hebben is niet te omschrijven, want dat raakt aan innerlijke gevoelens en dierbare herinneringen.
Als je die sentimenten gaat zitten beschrijven of te vertellen aan anderen, dan is de glans ervan af, net als bij iemand die een wonder meegemaakt heeft.
Het is eigenlijk een geval van onbeschrijfelijk zijn = "niet te beschrijven"!! We lieten ze weer allemaal de revue passeren:
De Bruinings, Mijnheer Van den Berg met zijn kennis van stenen en mineralen (nee gooi dat maar weg dat is helemaal niks), de Gemüsehändler,
de familie Borré, de Duitse Willy en Horst en hun vrouwen, het Vlaamse stel zijnde het Weermannetje en Weervrouwtje, "
mijnheer "Halleluja" oh wat is die schnaps sterk zeg, Truus en Cees Ooteman met hun "bevoorrechte" plaats op het bovenliggende plateau.
Papa die meteen de harten veroverde van Lotti en Otto met zijn humor en eenvoud. Mama driftig in de weer en altijd heel aanwezig en spraakzaam.
Vanmiddag ging ik een rondje met Bella en bij de kapper in het kasteeltje zette net een mevrouw haar e-bike neer.
Een knalgele Flyer met zwarte accenten. Wat een opvallende fiets is dat zeg. Ik had al wel eens een kobaltblauwe gezien maar nog niet deze.
Op de fietstassen stond FLYER, INNOVATION IN MOBILITY. Ik moest inwendig lachen want Jelle zit toch maar mooi een paar dagen zonder zijn fiets.
Dus er is toch nog wat te "innoveren" aan het materiaal. Ik begrijp dat jullie moeten wachten op een onderdeel.
Maar die fietsen worden toch in Zwitserland gemaakt?
Ik zag op de website dat Flyer 25 jaar bestaat en dat is natuurlijk bij andere merken vergeleken nog "in der Kinderschuhe".
Misschien was het wel Voorzienigheid dat jullie een paar dagen pas op de plaats moeten maken.
Kanton Berner Oberland wil jullie nog een paar dagen langer houden voor jullie naar een ander Kanton reizen.
Heel leuk die foto's met Ursula. We vinden haar op Lotti lijken. Dezelfde mooie glimlach en die was ons oh zo dierbaar.
Ik stuur nog drie foto's van ons laatste bezoek aan Ringgenberg. Ik moest het opzoeken maar dat was in 2010.
De begraafplaats waar het graf van Lotti is ligt zo mooi en het is er zo vredig en stil, met uitzicht op het meer. Dank sei Gott, so wunderbar.
Ik dacht nog even na wat we altijd bij de Migros kochten om mee naar huis te nemen.
Afgezien van de Bananenlikeur die boven op de zolder van de camping Schürmatte zo héérlijk smaakte,
maar thuis als te zoet en een behoorlijk vies werd ervaren. Papa kocht een fles op mijn aandringen bij de Migros en die fles stond jaren in de kelder.
Papa: Wanneer denk je die zoete troep nu eens op te gaan zuipen? Mama: anders klappen we het maar weg!!
We kochten er ook Deodorant, die als we thuis waren weer helemaal het Zwitsergevoel opriep. Spuitbussen zachtrose en lichtblauw van kleur.
Naam was zoiets als Mystic.
Ik meen dat jij meent dat het de Haarspray was die we dan kochten, maar dat zou ook kunnen. Misschien spoot ik dat toen nog kwistig in het rond.
Ik keek bij het assortiment van Migros Haarplegemittel maar niets lijkt er meer op. Dat is ook niet verwonderlijk want dat is dit jaar 50 jaar geleden.
Wel grappig het huismiddel van de Beauty-Pflegelinie van de Migros heet "I AM".  Toen Mozes bij het brandende braambos God ontmoette
vroeg hij: wat is Uw Naam, wie kan ik aan de anderen zeggen wie U bent? En toen zei God: "I AM, WHO I AM" (ICH BIN, DER ICH BIN ofwel IK BEN, DIE IS).
Vrij vertaald in het Nederlands maken wij daar van... IK ZAL ER ZIJN VOOR JOU.
Also geh mit Gott en geniet van de kwistige manier waarop Hij in Zwitserland de natuur geschapen heeft, dan is toch ONGELOFELIJK MOOI en RIJK!
Gruss an die Berge und viel Spass und Vergnügen. We blijven dagelijks het Reisverhaal volgen en het is net of we meereizen.
Straks op naar Bauen, der Weg der Schweiz (haha meer de weg van het zweet!). We waren daar in 2001, toen leefde Tessa nog.
Grüezi, alles Gute und alles Liebe,
Marga (du bist immer so nett)
und
Jan (Bier)
und Bella Ragazza grusst Sunny Miss Sunshine.

-----Oorspronkelijk bericht----- From: Jelle Groot
Sent: Wednesday, September 16, 2020 11:13 AM
To: Bijvoet Pax
Subject: Reislogger.nl en onze verhalen met jullie delen

GruB Gott miteinander,

We hebben in deze dagen al zoveel meegemaakt dat het misschien een leuk plan is om te delen via Reislogger.nl dan krijg je ons verslagje en foto‘s toegestuurd. Alleen aan jullie want dat is rustiger en jullie snappen ons Zwitser Leven gevoel! Een prachtig weerzien met Ursula en nu een paar dagen op dezelfde camping Google Waldegg in Burgdorf met uitzicht op de burcht. Vlakbij Thun! We moeten hier een paar dagen “ verplicht” blijven maar dat lees je wel! Is denk ik de bedoeling want ik ben natuurlijk gretig om alles te doen en te zien en Jelle houdt nu even rust en ga ik bij de Migros boodschappen doen!
Het is hier wel schreeuwend duur ik denk dat de halve kip bij de Migros nu wel 25 fr kost! Nou dan hadden toen alleen kartoffel salad gegessen!
Hopelijk zie ik onze sloffen wel in Angebot!

Liebe grube en veel plezier met lezen!
Xxxx j m s

Verstuurd vanaf mijn iPhone